تبلیغات
چوب خدا صدا نداره... - اراده یا اجبار، مسئله این است! (2)

اراده یا اجبار، مسئله این است! (2)

 

نوشته شده توسط:صالحه

هو المشکور


گفتیم باید راضی به رضای خدا بود. نباید انتظار داشت هرچه که مطلوب و مورد پسند ماست واقع شود، ولو اینکه عقل و منطق حکم به رسیدن به نتیجه مطلوب داشته باشد. گفتیم اراده خدا بر اراده انسان غالب است. دلیل این امر این است که اراده انسان در طول اراده خداوند قرار دارد. یعنی اگر خودت را به آب و آتش بزنی، اگر 7 میلیارد انسان ساکن کره زمین همکاری کنند، اگر تمام کائنات را به خدمت بگیری نمی توانی کاری خلاف رأی و نظر خدا انجام دهی...

اگر این اعتقاد در تمام شئونات زندگی انسان جاری شود دو حالت قابل تصور است:

برخی افراد به جبر کشیده می شوند و تمام عمر را در غم و غصه این می گذرانند که وقتی همه چیز در دست خداست من چه می توانم بکنم؟!
این افراد گاهی تا حدی پیش می روند که حتی دعا را نیز بی فایده می دانند، به خمودگی و رکود مبتلا می شوند و هرچه بر سرشان بیاید -به خیال اینکه خواست خدا بوده- می پذیرند و برای تغییر شرایطشان تلاشی نمی کنند. جبرگرایی یکی از علل فریب مسلمانان در مسائل جامعه اسلامی پس از رحلت پیامبر محسوب می شد. به طوریکه به عنوان نمونه معاویه ملعون با استفاده از این عقیده ناصحیح حکومت کثیف خود را توجیه می کرد.

اما برخی دیگر با درک و پذیرش صحیح این مسئله، راه را برای صعود روحانی و ملکوتی خویش مهیا می سازند. از مصائب و بلایا شکایتی نمی کنند و چون دست خدا را در همه وقایع خلقت رؤیت می کنند هیچ غم و اندوهی آنها را از پای در نخواهد آورد... هر چه از دوست رسد نیکوست!

اما ریشه اختلاف بین این دو عقیده کجاست؟


چند روز پیش در مسیر برگشتن به منزل، از پنجره اتوبوس بیرون را تماشا می کردم. با اشاره دوستم متوجه جمله ای شدم که روی شیشه عقب یک خودرو نوشته بود:

خدایا! از خطاهایم ساده بگذر
همانطور که از آرزوهایم ساده گذشتی

!!!

می بینید؟ بعضی از ما خودمان را طلبکار از خدا می دانیم! خودمان را عالِم تر از او می دانیم. گویی ما به همه جوانب امور هستی اشراف داریم و می دانیم چه چیز صلاح ما است و چه چیزی به ضرر ما!

گاهی ما خود را حکیم تر از خدا می دانیم. گاهی برایش تکلیف تعیین می کنیم. گاهی مواخذه اش می کنیم...

اینها همه ناشی از عدم شناخت خدا و شناخت موقعیت خودمان در جهان هستی است. اگر خدا را -ذات و صفاتش را- همانطور که هست بشناسیم هیچگاه به جبر کشیده نخواهیم شد چرا که خواهیم دانست لطف و حکمت خدا منافات دارد با ظلم و با عمل بیهوده: اگر ما را بابت اعمال سوء مان مجازات کند به ما ظلم کرده چون ما اراده ای از خودمان نداشته ایم و جبرا مرتکب گناه شده ایم. ولی شناختن خدا ما را به این درک می رساند که خدا ظالم نیست. و از طرفی، خداوند عمل بیهوده انجام نمی دهد پس اگر جبر را بپذیریم باید قبول کنیم آیات مواخذه و عذاب قیامت بیهوده نازل شده اند!



پی نوشت 1: احساس می کنم درهم و مبهم و نامفهوم نوشتم. اگر ابهامی داشت تذکر بدید که اصلاحش کنم

پی نوشت 2: مخلص کلام اینه: اگر دنبال شناخت خدا و شناخت نسبت و رابطه خودمون با خدا نریم کلاهمون پس معرکه است. گاهی از زبان شیعه های دوازده امامی معتقد دو آتیشه کفرهایی می شنوم که تنم می لرزه!

پی نوشت 3: خداوند به بندگانش ظلم نمی کنه چون ظلم با ذات متعالی خدا سازگار نیست. بنابراین تا تقی به توقی می خوره گله و شکایت نکنیم (اول از همه خودم رو میگم)




منتظر
چهارشنبه 11 دی 1392 04:38 ب.ظ
صالحه جون نمی تونی ببینی ما عزیزتریم
استاد فکر کنم بیشتر ادامه ندیم بهتره می ترسم چشممون بزنه
پاسخ صالحه : ای خداااااااااا
غریب گیر اوردین
حقش بود امروز ازتون عکس می گرفتم میزدم تو وبلاگم
چهارشنبه 11 دی 1392 04:09 ب.ظ
بین چند روز نبیدم هم چه تشی گلنیدیه...
دیدم از صبح هی میگید خوندید پس بگو اینجا چه خبرهحمل بر خودستایی تون هم یه وقت نگیرید ها
بتول کجایی که ببینی اینا چسبت را بردن آنهم با پوست ... و دارن خودشون را با چسب قطره ای وچسبونن
پاسخ صالحه : استااااااد؟؟؟
اون لب من بود که با چسب پاره پوره شد ها
دو لیتر خون از لبم رفت بعد شما طرف بتول رو می گیرید؟؟؟

اصلا این سادات و بتول همه رو طلسم می کنن
منتظر
دوشنبه 9 دی 1392 01:22 ب.ظ
استاد خیلی لطف دارید. من از طرف خودم و بتول ازتون تشکر می کنم ولی فکر نمی کنم صالحه جون قدر ما رو بدونه. باید به بتول بگم یکم تحویلش نگیریم شاید قدر بدونه.
پاسخ صالحه : مطمئن باش ایشون طرف منه نه شما
مگه نه استاد؟
ریحون
یکشنبه 8 دی 1392 07:18 ب.ظ
سلام
گاهی به این فکر می کنم ای کاش به جای این همه تحلیل و اینها با امید و توکل با شادی زندگی می کردیم....
پاسخ صالحه : سلام
اوهوم
یکشنبه 8 دی 1392 04:57 ب.ظ
سلام گلم
تشکر زحمت کشیدی
راستی کی رفتی ندیدیمت
می ماندی از شما هم دوباره می گرفتیم.
چزه بتوووووووول بنده خدا داری
خودت نوشتی خودت هم از پس منتظر بر بیاه خو...اینجا هم لکش نمهلی
پاسخ صالحه : سلام استاد
داشتین مصاحبه می گرفتین دیگه مزاحم نشدم
خانم جعفرزاده گفت اگه دوباره مصاحبه بدید به بچه ها میگم ردتون کنن
اتاق رو دیدین؟ انگار بمب توش منفجر شده
مو چز بتول ندارم او لک منه نمهله
وا خوتون وسته بووه بینه چه سرمه میارن ای دو تا
سه نقطه
شنبه 7 دی 1392 08:35 ب.ظ
زود بنویس دیگه. دوس دارم ارائه فضل کنم!!!!
راستی میدونستی بعضی وقتا دلم خیلی خیلی برات تنگ میشه؟
پاسخ صالحه : بچه پررو
خوبه می دونی چقد سرم شلوغه
من که دیگه کارم از دلتنگی گذشته
دلم برات ناپدید شده
منتظر
شنبه 7 دی 1392 07:49 ب.ظ
تو که حوصله نداری برا چی می گی تذکر بدید اصلاح کنم؟
البته حق داری بعضی وقتا مطلب نیاز به بازنویسی داره نه ویرایش که کار سخت تر از نوشتن اصل مطلبه
اشکال نداره چون من باهوشم فهمیدم چی می خوای بگی وقتتو بذار برا پست بعدی البته اگه از فقه اضافه اومد!
پاسخ صالحه : باز عجب گرفتی؟
همین کارا رو می کنی که هی نامه اعمالت سنگین و سنگین تر میشه، منم مجبور میشم بشینم گناهاتو بشورم ها!
بتوووووووووول کجایی؟؟؟
منتظر
شنبه 7 دی 1392 04:58 ب.ظ
سلام عزیزم
یکم پاراگراف های مطلبت بی ارتباط بود ولی کلا خوب نوشتی. فقط یه نکته رو فراموش کردی ارداه الهی در کنار حکمت معنا و مفهوم پیدا می کنه اگه از اراده بگی و حکمت رو تفهیم نکنی حتما شبهه پیش می یاد یکیشون هم می شه شبهه اقای حسین. البته این شبهه غیر از بحث حکمت از راه اراده هم قابل تأ مله.
منتظر پست بعدی هستیم.
پاسخ صالحه : سلام
می دونم بی ربط بود ولی دیگه حوصله ندارم درستش کنم
حالا بماند که خودم فکر می کنم منظورم رو کامل میرسونه (توهم!)
پریانا
شنبه 7 دی 1392 04:54 ب.ظ
سلام
قبول دارم. خیلی وقتا از خدا طلبکاریم
شاید به خاطر این هکه از قادر مطلق انتظار داریم
پاسخ صالحه : سلام

انتظار باید بجا باشه
یه وقتایی پررو بازیه نه انتظار!

حسین
پنجشنبه 5 دی 1392 06:24 ب.ظ
میخواستم بحث و جدل هام رو بذارم واسه بعد نوشتن پست ولی ظاهرا دوستان نمیذارن
هدف از نوشتن این کامنت جلوگیری از انحراف در موضوع بحث هست.
مسئله بهتر یا بدتر بودن وجود و عدم نیست. مسئله حق داشتن یا نداشتن انسان هست.
آیا این عدالت است که خداوند عمدا و جبرا انسان را خلق کند و در معرض آزمون قرار دهد؟
فعلا تا همین جا کافیه. خانم صالحه بهتره زودتر شروع بفرمایید تا پتانسیل بحث توی همون پست خرج بشه.
پاسخ صالحه : پس منم اینجا جواب نمیدم و جواب رو میذارم توی همون پست بعدی
امشب انگار بمب شیمیایی "خواب زا" زدن
اگه تونستم با خواب مقابله کنم همین امشب می نویسم
سه نقطه
پنجشنبه 5 دی 1392 01:33 ب.ظ
به نظر شما وجود بهتره یا عدم؟ موجود بودن بهتره یا معدوم بودن؟
طبیعتا و عقلا کسی نمیتونه بگه معدوم بودن از موجود بودن بهتره. اما اگر کسی قبول نداره که موجود بودن بهتره...
میشه ازش پرسید که دین رو قبول داره یا خیر؟
اگر گفت دین رو قبول داره که ادبیات دین تاکید میکنن به ما که خلقت ما توسط خداوند و زندگی ما در این جهان یک فرصت و توفیقی است که به مدارج عالی ابدی برسیم. لذا هیچکس نمیتونه بگه که معدوم بودن از موجود بودن بهتره.
اما اگر کسی دین رو قبول نداشت...
خب هیچوقت برای معدوم بودن دیر نیست. میتونه همین الان خودکشی کنه و معدوم بشه.
ببینید افراد یا قائل به گزاره ای به نام دین در زندگیشون هستن یا نیستن
اگر هستن و از لوازمش (حیات اخروی) رو قبول دارن که دین میگه خلقت شما در دنیا یه فرصت فوق العاده و تکرار نشدنیه. و این خوبه. بد نیست.
اگر دین رو قبول نداره هم که میتونه خودکشی کنه.
به همین سادگی به همین خوشمزگی
***
این قسمت اول کامنتم بود
بقیه اش رو بعدا می نویسم
پاسخ صالحه : کار من رو برای نوشتن پست بعدی که سفارشی آقای حسین هست راحت کردید
ممنون
ماهی!
پنجشنبه 5 دی 1392 01:15 ب.ظ
پ.ن تاتو دوس داشتم.
مخصوصن سومی. منم همیشه با خودم میگم خدا ک بد نمیخواد واسه ادم.
پاسخ صالحه : از بس گلی
اگه اینو واقعا باور کنیم که خدا برامون بد نمی خواد هیچوقت زبونمون به ناسپاسی باز نمیشه
ع.
چهارشنبه 4 دی 1392 11:16 ب.ظ
(فرار، حذف و...)چشمم روشن معلومه چتونه!؟ چند تا دیگتون هم که برا حذف و نخواندن پایه اند فرجه ها که نزدیکه حداقل دقیقه نود بچسبید به درس و مشقتون دیگه تاایشالله موفق بشید.(سه روز و سه شب یادمون وماند )
پاسخ صالحه : سوء تفاهم نشه ها
آخر ترمه، همه خسته هستن
فرجه ها هم اندک
درس ها هم تلنبار
انقدر هم با امتحان و کلاس های جبرانی خسته مون کردن که دیگه ... لا اله الا الله... :(
هنوز دو مبحث عمده از تمهیدیه مونده که تدریس نشدن
استادش هم طفلک بیماره عملش رو به خاطر کلاس ما عقب انداخته
امتحاتش هم مرکزیه
برای امتحان مرکزی بعدش هم که اصول تشریف داشته باشن فقط دو روز وقت داریم
خب اگه حذف بشه خلایق همه راحت میشن
ولی دست هایی در کاره که نمیذارن حذفش کنیم
عروج
چهارشنبه 4 دی 1392 03:22 ب.ظ
سلام جیگر، کار به درهم و برهم نوشته ات نداشته امااین مهمه که نوشتی هر چه از دوست رسد نیکوست پس گله و شکایت ره نداره خودتون آماده کنید برا اسباب کشی که باید بار و بندیل بسته .اجازه یکشنبه فرار از فرهنگی هم با ما (راستی فراریهای فرهنگی را پیدا کن تا اجازشون گرفته البته جیم نزنن برن خونه باید بیان اینور برای خدا کار کنن و گرنه لو میدیم همه ی فراریها را بعدشم که میدونید چی وشه ؟...
پاسخ صالحه : سلام استاد
یکشنبه میان ترم داریم
شما رو خدا رسوند ها
من حاضرم سه روز و سه شب بی مزد و مواجب اونجا کار کنم ولی میان ترم فقه رو ندم! دعا کنید حذف بشه
===
ما چوب خط فرارمون پره
ولی اگه شما ضامن بشید خیالی نیست
حسین
چهارشنبه 4 دی 1392 12:10 ب.ظ
سلام
یه شبهه:
درسته که خداوند به انسان اختیار داده اما به طور کلی بشر در یک پروسه جبر گونه که خودش در اون هیچ دخالتی نداشته به وجود اومده و محکوم هست در این دنیا براساس عقل و اختیار راه سعادت یا شقاوت رو طی کنه و اگه راه سعادت رو انتخاب کنه چه بسا باید سختی های زیادی رو تحمل کنه و در آخر جبرا یا به بهشت بره یا به جهنم. یعنی گزینه سومی نیست. با توجه به این مسئله آیا این حق برای انسان به وجود نمیاد که خواستار بودن یا نبودن خودش باشه؟ آیا انسان حق نداره در مورد وجود یا عدم وجود خودش تصمیم بگیره؟
درسته که پایان این جهان میتونه برای انسان منجر به بهشت بشه. اما به همون اندازه هم میتونه منجر نشه. بنابراین آیا انسان حق داره از دوراهی که خداوند جبرا جلوش گذاشته شکایت کنه یا نه؟
(مایل هستم جواب این شبهه در یک پست جداگانه داده بشه تا بقیه مخاطبین وبلاگ هم درگیر بحث بشن. البته اختیار با شماست)
پاسخ صالحه : سلام
این سوالیه که خیلی ها از خودشون و از دیگران می پرسن
توی یه پست جداگانه جوابی که خودم رو قانع کرده میدم (با توجه به اینکه آدم پرتوقعی هستم و با هرچیزی قانع نمیشم، فکر می کنم جواب خوبی باشه)
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.